Starter relejni sistemi: ožičenje, logika kola i analiza kvarova

skáb 02 2025
Izvor: DiGi-Electronics
Pregledaj: 952

Starter relej je mali prekidač koji kontroliše napajanje baterije na starter sistemu, tako da motor može da radi. Radi sa prekidačem za paljenje ili ECU-om i pomaže u zaštiti ožičenja, smanjenju gubitka napona i poboljšanju pouzdanosti pokretanja. Ovaj članak objašnjava kako starter relej radi, njegov pinout, ožičenje, vrste, simptomi, testiranje, održavanje, i instalacija u jasnim detaljima.

Figure 1. Starter Relay

Pregled starter releja

Starter relej je niskonaponski, brzo delujući elektromehanički prekidač koji isporučuje čistu, osiguranu bateriju na S-terminal starter solenoida. Kada okrenete ključ za START, ili pritisnite dugme za pokretanje, ECU napaja relejni kalem, magnetno polje snaps kontakte zatvoren, a solenoid se uključuje tako da starter motor može da radi. Istovarom struje iz prekidača za paljenje, relej smanjuje pad napona preko dugih pojaseva, ograničava luk i omogućava ECU da sprovede blokade. Većina automobila ima relej u kutiji osigurača / releja motora za servisiranje; motocikli, terenska vozila, i mnogi kamioni ga montirati u blizini baterije da skrati puteve i smanjiti gubitke. Kvalitetne jedinice dodaju suzbijanje (dioda / otpornik) kako bi ukrotili zavojnicu i zaštitili ECU. 

Starter Relej Pinout i anatomija

Figure 2. Starter Relay Pinout and Anatomy

PinIme i prezimeFunkcijaTipična žicaBeleške / Gde ide
85Kalem terminalJedna strana releja kalemaPokrenite kontrolu od ECU / paljenja ili uzemljenjaPolaritet je bitan ako je dioda unutra (85 = –, 86 = +).
86Kalem terminalDruga strana releja kalemaKontrola tla ili pokretanjaECU može voziti visoke strane (+12 V) ili niske strane (zemlja).
30Zajednička hranaSpojeni B + iz baterijeTeži kolosek, najkraći praktični radKoristite namenski osigurač; Držite otpor / pad napona nizak.
87NEMA izlazaB + se kada kalem napajaZa početak solenoida S-terminalNosi solenoida Inrush; obezbediti čvrstu crimp / terminal.
87aNC izlaz (5-pinski)Povezan sa 30 kada kalem nije pod naponomRetki u startnim kolimaObično neiskorišćeni; izolovati ako je prisutan.

Starter relej Start Sekvenca

Figure 3. Starter Relay Start Sequence

Tokom zahteva za početak, ECU potvrđuje blokade (imobilizator OK, Park / Neutral ili kvačilo u, ponekad kočnica pritisne). Ako uslovi prođu, ECU ili prekidač za paljenje pokreće kalem releja (85/86). Magnetno polje zatvara armaturu, spajajući 30→87 i isporučujući čist, spojeni B + na S-terminal starter solenoida. Solenoid prvo pomera zupčanik u zamašnjak prsten zupčanika, a zatim zatvara svoje kontakte visoke struje za napajanje starter motora. Moderni sistemi takođe zateturaju opterećenja, kratko prolivaju HVAC / odmrzivače kako bi napon autobusa bio stabilan i pratili vreme radilice, napon baterije i brzinu motora. Čim otpustite ključ ili ECU detektuje samoodrživo sagorevanje (preko radilice / CAM brzine ili MAP porasta), on isključuje relej; 30→87 se otvara, solenoid ispada, a zupčanik se uvlači. Start / Stop varijante automatski ponavljaju ovu logiku, sa dodatnim zaštitama od ponovnog uključivanja okretnog prstena.

Starter Vrste releja

Mini ISO 4-pinski (SPST-NO)

Figure 4. Mini ISO 4-Pin (SPST-NO)

Ovo je uobičajena veličina starter releja. Ima četiri igle: 85 i 86 za kalem, 30 za napajanje baterije, i 87 za izlaz na starter solenoida. Kada kalem dobije snagu, relej povezuje 30 do 87. Izaberite relej ocenjen oko 30–40 A za pokretanje. Mnoge verzije uključuju diodu ili otpornik preko kalema; Ako je dioda unutra, držite 85 kao negativan i 86 kao pozitivan, tako da ne kratak. Koristite kratke, debele žice na 30 i 87 da se ograniči pad napona.

Mini ISO 5-Pin (SPDT: 87 i 87a)

Figure 5. Mini ISO 5-Pin (SPDT 87 and 87a)

Ovaj dodaje peti pin koji se zove 87a. U mirovanju, 30 povezuje sa 87a; kada je pod naponom, 30 se povezuje sa 87. Neki razboji ožičenja očekuju takvo ponašanje. Uverite se da oznaka utičnice odgovara relejnim pinovima. Ako se 87a ne koristi, pokrijte ga tako da ne može ništa dodirnuti. Mešanje 87 i 87a može izazvati ne-start.

Micro ISO 4-pin (kompaktni)

Figure 6. Micro ISO 4-Pin (Compact)

Manji relej za uske prostore kao što su gužve motora ili poversports. Radi isti posao kao i mini, ali njegovo manje telo manje lako baca toplotu. To znači da njegova stvarna trenutna ocjena može pasti na visokim temperaturama. Proverite tablični za krivu smanjenja temperature, koristite zapečaćenu utičnicu i držite žice visoke struje što kraće možete.

Zapečaćen / IP-rated (ispod haube, Off-Road, Marine)

Figure 7. Sealed  IP-Rated

Ovi releji su napravljeni da zadrže vodu i prljavštinu. Potražite IP67 ili bolje. Terminali često imaju zaštitnu oplatu. Montirajte relej sa terminalima okrenutim prema dole, tako da vlaga može da se odvodi. Dodajte dielektričnu mast na noževe utičnice i koristite termoskupljanje na spojevima. Ovo pomaže u sprečavanju korozije koja može dovesti do slabog ili povremenog okretanja.

Solid-state (MOSFET tip)

Figure 8. Solid-State (MOSFET Type)

Neki moderni sistemi koriste elektronske releje umesto pokretnih kontakata. Oni izvlače vrlo malo struje kalema, tiho se prebacuju i brzo reaguju. Oni mogu biti osetljivi na polaritet i mogu proći malu struju curenja kada su isključeni. Izaberite jedinice ocijenjene za induktivna opterećenja kao što su starter solenoidi, sa ugrađenom zaštitom od prenapona, i uverite se da je termički dizajn može da podnese tople uslove.

Prednosti korišćenja starter releja

Niži pad napona

Relej se nalazi blizu baterije i solenoida, tako da teška struja ne mora da putuje daleko. Kraći putevi znače manje napona izgubljenog u žicama, što pomaže starter crank pouzdanije.

Štiti prekidač paljenja

Prekidač za paljenje šalje samo malu kontrolnu struju na zavojnicu releja. Relej rukuje veće opterećenje, smanjujući toplotu i habanje na prekidaču tokom vremena.

ECU sigurnosne blokade

Sa relejem, ECU može dozvoliti ili blokirati pokretanje na osnovu uslova kao što su Park / Neutral ili kvačilo. Ovo sprečava nenamerno okretanje kada uslovi nisu bezbedni.

Čistije napajanje solenoida

Relej obezbeđuje osiguranik, direktan dovod do S-terminala solenoida. Čista hrana pomaže solenoidu da se čvrsto povuče i smanjuje brbljanje.

Duži vek trajanja komponenti

Prebacivanjem velike struje sa odgovarajućim kontaktima, relej smanjuje luk u malim prekidačima i konektorima. Ovo pomaže ožičenje, terminali i moduli traju duže.

Lakša dijagnostika

Relej daje jasne test tačke: kalem strana (85/86) i kontakt strana (30/87). To čini probleme bez ručice brže pratiti sa metrom ili test svetlom.

Radi sa modernim karakteristikama

Releji olakšavaju dodavanje funkcija kao što su start / stop logika ili daljinska kontrola pokretanja. Kalem može da se pokreće ECU bez redizajniranja putanje visoke struje.

Standardizovano pakovanje

Zajednički ISO mini i mikro otisci uklapaju široko dostupne utičnice. To čini delove lakšim za izvor i ubrzava zamenu.

Bolja kontrola buke

Mnogi releji uključuju diodu ili otpornik preko kalema. Ovo ograničava naponske šiljke kada se kalem isključi i pomaže u zaštiti osetljive elektronike.

Starter relej vs starter solenoid

Odlika / AspektStarter relejStarter solenoid
Osnovna ulogaPrekidač za električnu kontroluElektromehanički pogon na starteru
Glavna funkcijaUsmerava napajanje baterije na solenoid pomoću kalema + kontakataGura zupčanik u zamašnjak i povezuje motor sa baterijom
Trenutno rukovanjeNiska do srednja struja (kontrolna strana)Veoma velika struja (strana motora)
Tipična lokacijaKutija sa osiguračima / relejima ili blizu baterijeMontiran na starter motora
Unutrašnji deloviZavojnica, armatura, opruga, kontakt setZavojnica, klip, povratna opruga, kontakti visoke struje
Mehanička akcijaNema mehaničkog kretanja izvan kontaktnog zatvaranjaPomera zupčanik u zamašnjak pre pokretanja
Terminal za ožičenje85/86 (kalem), 30 (napajanje u), 87 (napajanje)"S" terminal (signal), "M" i "B" high-current poruke
Zajednička buka tokom radaLagani klikZvučni čvrsti clunk ili thunk
Ponašanje neuspehaMože kliknuti, ali ne poslati napajanje (spaljeni kontakti ili pad napona)Može da se angažuje sa udarcem, ali ne i ručicom (zaglavljeni klip ili izgoreli kontakti motora)
Značaj Start CircuitKontroliše kada snaga teče na solenoidObezbeđuje priključak završnog pogona na starter motora
Uloga Pover PathPrebacivanje na kontrolnoj straniDirektna isporuka energije na namotaja motora
Izlaganje toplotiUmerena, zaštićena lokacijaVisoka toplota, u blizini motora i zamašnjaka
UpotrebljivostJednostavan i lak za zamenuZahteva uklanjanje startera u mnogim vozilima
Tipičan napon kalema12 V ili 24 V12 V ili 24 V
Svrha dizajnaZaštitite prekidač za paljenje i upravljajte logikom sigurnog pokretanjaUključite starter motor i prenesite kretanje zupčanika na zamašnjak

Starter Relai Simptomi neuspeha

• Nema ručice i nema klika - Relejna zavojnica se ne napaja. To može biti zbog slomljenog kalema, nedostaje snaga ili uzemljenje na pinovima 85/86, ili ECU sigurnosna brava kao Park / Neutral ili kvačilo prekidač ne dozvoljava signal za pokretanje.

• Jedan klik, ali bez ručice - Relej klikne, ali snaga ne prolazi do pin 87. To se često dešava kada se relejni kontakti nose, pitted ili spaljena. Takođe može biti uzrokovana slabim naponom baterije ili korozijom u utičnici releja.

• Povremeno pokretanje - Motor se ponekad okreće, a ponekad ne. Toplota može oslabiti relejne kalemove, a labavi terminali mogu prekinuti kontakt. Vlaga ili prljavština unutar relejne kutije takođe može usporiti ili blokirati kretanje releja.

• Brzo klikanje ili zujanje - Relej se brzo uvlači i ispada. To obično znači nizak napon sistema ili vezu visokog otpora u kablovima ili uzemljenju baterije. Relej ne može ostati pod naponom dovoljno dugo da pošalje stalnu snagu.

• Pokreće se tek nakon dodirivanja releja ili kutije sa osiguračima - Lepljiva armatura releja ili slaba unutrašnja opruga mogu reagovati kada se dodirne. Ovo je znak upozorenja na neuspeh releja i ne treba ga tretirati kao popravku.

Starter relej Brzi test Vodič

SimptomBrza sledeća provera
Nema klika, nema ručiceKoristite multimetar na pinovima 85/86 tokom START-a. Potvrdite KSNUMKS V i dobar teren. Ako je snaga prisutna, ali nema odgovora, ohm testirati relejni kalem za kontinuitet. Ako nema snage, pratite se do prekidača za paljenje, ECU-a ili sigurnosnih prekidača.
Jedan klik, bez ručiceIzmerite napon na pin 87 dok okrećete. Ako napon padne teško, proverite da li su izgoreli kontakti releja ili korodirani terminali. Ako napon je dobar na 87, krenite napred i testirajte solenoid S-terminal na starteru.
Brzi klik iz relejaLoad-test bateriju i proverite stabilnost napona. Izmerite pad napona od negativnog akumulatora do šasije i šasije do bloka motora tokom radilice. Očistite ili zategnite sve slabe uzemljenja.
Povremeni početakIzvršite test mrdanja na releju i utičnici dok okrećete ključ za START. Pregledajte utičnice terminale za labav stisak ili promene boje od toplote. Proverite da li ima vlage unutar relejne kutije.
Kliknite + svetla prigušena, ali ne ručicaIzmerite pad napona preko igle 30→87 tokom pokretanja. Ako je pad visok, zamenite relej. Ako je normalno, proverite struju starter motora i pregledati kablove baterije za skrivene korozije.

Starter relej Saveti za održavanje

• Održavajte bateriju zdravom - Slaba baterija uzrokuje nizak napon tokom pokretanja. To čini relej brbljanje i može spaliti svoje kontakte tokom vremena. Redovno proveravajte stanje napunjenosti baterije i očistite terminale kako biste sprečili gubitak napona.

• Održavajte jake osnove - Loše uzemljenje je čest uzrok problema sa startom. Očistite i zategnite trake za uzemljenje baterije i šasije do motora. Uklonite boju ili rđu ispod zemlje papučice, tako da metalni kontakti metal.

• Kontrolišite vlagu - Voda i korozija oštećenja releja i utičnica. Uverite se da su poklopci osigurača i relejne kutije pravilno zapti. Ne perite pod pritiskom direktno preko relejne kutije. U vlažnim područjima koristite zapečaćene releje i utičnice za bolju zaštitu.

• Smanjite izloženost toploti - Visoka toplota slabi relejne zavojnice i kontakte. Držite relej dalje od izduvnih puteva i izvora toplote kada je to moguće. Ako prostor dozvoljava, instalirajte osnovnu zaštitu od toplote kako biste poboljšali pouzdanost.

• Popravite slabe konektore rano - Ako utičnica releja pokazuje zapečenu plastiku, labav zahvat terminala ili zelenu koroziju, zamenite terminale, a ne samo relej. Loše veze povećavaju otpor i uzrokuju pregrevanje.

• Proverite pad napona jednom godišnje - Jednostavan test pada napona tokom pokretanja može otkriti rastući otpor u relejnom kolu ili kablovima baterije. Hvatanje ovo rano sprečava probleme bez starta kasnije.

Vodič za zamenu i instalaciju starter releja 

Bezbednost na prvom mestu

Isključite negativni (-) terminal baterije pre rada kako biste sprečili kratke spojeve. Ako vozilo koristi sisteme pod kontrolom ECU-a, sačekajte najmanje jedan minut da se moduli isključe pre nego što dodirnete relej.

Pronađite starter relej

Pronađite relej startera u kutiji sa osiguračima motora ili blizu baterije. Proverite dijagram kutije sa osiguračima ili uputstvo za upotrebu. Može biti označen START, RADILICA ili PALJENJE RELEJ u zavisnosti od vozila.

Pregledajte pre zamene

Pre uklanjanja releja, proverite utičnicu za labave, spaljene, ili korodirane terminale. Potvrdite da je baterija dobra, starter osigurač je netaknut, a ožičenje nije oštećeno. Zamena releja bez popravljanja problema sa ožičenjem neće rešiti problem bez početka.

Uklonite stari relej

Izvucite relej ravno iz utičnice čvrstim držanjem. Izbegavajte previše uvijanja, jer to može olabaviti noževe utičnice. Ako se zaglavi, lagano odvojite prema gore pomoću plastičnog alata.

Pripremite novi relej

Uskladite novi relej po rasporedu pinova, napon kalema (12V ili 24V), i kontakt rejting (najmanje 30A za većinu automobila). Ako ima ugrađenu diodu, obratite pažnju na ispravan polaritet, tako da ne kratak kada se instalira.

Instalirajte relej ispravno

Gurnite relej u potpunosti u utičnicu dok se čvrsto ne smesti. Držite igle poravnate kako biste izbegli širenje terminala. Ako relej ima diodu, spojite pin 86 na pozitivan i pin 85 na masu.

Ponovo priključite napajanje i test

Ponovo priključite bateriju i pokrenite motor da biste testirali funkciju releja. Slušajte čist klik releja i potvrdite da se starter pravilno uključuje. Ako se i dalje ne okreće, testirajte napon na pinovima 30, 87, 85 i 86 tokom START-a.

Završne provere

Obezbedite ožičenje dalje od toplote i pokretnih delova. Zamenite ispucale poklopce relejne kutije kako bi se sprečila vlaga. Nanesite laganu dielektričnu mast oko utičnice za zaštitu od korozije u teškim uslovima.

Zaključak

Starter relej igra glavnu ulogu u isporuci čiste energije u starter sistem i zaštitu drugih električnih delova. Znajući kako to funkcioniše, kako uočiti znakove kvara i kako ga testirati ili zameniti pomaže da se početni sistem održi pouzdanim. Uz pravilno ožičenje, čiste veze i dobru negu baterije, starter relej može trajati dugo.

Često postavljana pitanja [FAK]

K1. Može li loš starter relej isprazniti bateriju?

Da. Ako se relej drži ili curi struja, može polako isprazniti bateriju čak i kada je motor isključen.

K2. Koliko dugo traje starter relej?

Većina starter releja traje 5-10 godina, ali toplota, vibracije, i slabe baterije mogu skratiti njihov životni vek.

K3. Može li starter relej propasti povremeno?

Da. Istrošeni ili spaljeni relejni kontakti mogu ponekad raditi i ne u drugim vremenima, uzrokujući slučajne probleme bez početka.

K4. Da li je bezbedno zaobići starter relej?

Samo za kratko testiranje. Zaobilaženje šalje snagu direktno na starter i onemogućava sigurnosne blokade.

K5. Da li dizel motori koriste različite starter releje?

Dizel motori koriste slične releje, ali često sa višim trenutnim rejtingom zbog većih starter motora.

K6. Da li vreme utiče na pouzdanost starter releja?

Da. Vlaga izaziva koroziju, a ekstremna toplota ili hladnoća vremenom slabi performanse releja.